تبلیغات اینترنتی

(6255 بار بازدید )

مقدمه

امروزه اینترنت بعنوان رسانه ای قدرتمند در اختیار صنعت تبلیغات قرار گرفته است. تبلیغات فرآیند روشمند ارائه اطلاعات مناسب در مورد کالاها و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقاعد کردن موثر مصرف کنندگان به خرید کالاها و استفاده از خدمات می باشد. هدف اساسی تبلیغات در درجه اول، ایجاد تصویری مطلوب از نشانه کالا و خدمت در اذهان مخاطب هدف می باشد.

 

تاریخچه تبلیغات اینترنتی

با شروع فعالیت های تجاری اینترنتی، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه حضور گذاشت. تبلیغات از طریق ایمیل به عنوان اولین شیوه برای تبلیغ در محیط وب مورد استفاده قرار گرفت. اما ظهور تکنولوژی های جدید در علم فناوری اطلاعات و کاربرد بیشتر اینترنت در تمامی زمینه ها، تبلیغات اینترنتی رفته رفته به شکل امروزی آغاز به کار گردید. اولین بنر تبلیغاتی که امروز به عنوان معمول ترین و مشهورترین مدل تبلیغ در اینترنت است، در پایگاه اینترنتی هات وایر (Hot Wire) به کار گرفته شد.

از این سال ها به بعد بود که تبلیغات اینترنتی به عنوان تکنیکی موثر و کارا برای تبلیغات مورد توجه بازاریابان قرار گرفت. به مرور زمان انواع جدیدی از مدل های تبلیغات در اینترنت شکل گرفتند و میزان هزینه های تبلیغاتی به طور مداوم افزایش پیدا کرد.

 

تبلیغات اینترنتی

منظور از تبلیغات اینترنتی نمایش دادن نام ها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتهای پربیننده اینترنت می باشد به نحوی که به تحقق اهداف عمومی تبلیغات کمک نماید، و نیز مخاطبان را بصورت مستقیم به سایت مورد نظر آگهی دهنده هدایت شوند. تبلیغات اینترنتی به صورت متحرک با قابلیت ارتباط بالا بین مخاطب و تبلیغ دهنده، سهم بالای از انواع تبلیغات را در دنیای امروز به خود اختصاص داده است. برای مثال درآمد تبلیغات اینترنتی در ایالات متحده در سال های اخیر بالغ بر 14/8 میلیاردد دلار رسیده است. طبق آمار و ارقام منتشر شده رشد تبلیغات در اینترنت نسبت به تبلیغ در رسانه های سنتی، از سرعت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

تبلیغات در اینترنت گاهی اوقات به تبلیغات تعاملی (Interactive Advertising)، تبلیغات آنلاین (Online Advertising) و یا تبلیغات اینترنتی (Internet Advertising) اطلاق می گردد.

 

برخی از وقایع مهم صنعت تبلیغات اینترنتی


تاریخ وقایع مهم
نوامبر 1993 کانال سی. ان. ان (CNN) تبلیغات اینترنتی را معرفی نمود.
اکتبر 1994 هات وایر اولین تبلیغ اینترنتی متعلق به T&AT و اسپرینت (Sprint) را در سایت خود قرار داد.
مارس 1995 راگو (Ragu) که اولین بسته نرم افزاری برای ایجاد سایت است معرفی شد.
جولای 1995 موسسه تحقیقاتی (Forrester) گزارش نمود که هزینه صرف شده برای تبلیغات اینترنتی در سال 1995 به رقم 37 میلیون دلار رسیده است.
اکتبر 1995 شرکت پاپی تیسون (Poppe Tyson) واحد فروش تبلیغات اینترنتی خود را به شرکت دابل کلیک (Double Click) تبدیل نمود.
ژانوبه 1996 مایکروسافت 200هزار دلار بعنوان اسپانسر سایت سوپر باول (Super Bowl) پرداخت کرد.
می 1996 آی ویلج (Ivillage) مبلغ 800هزار دلار از تبلیغات اینترنتی کسب درآمد کرد.
اکتبر 1996 شرکت کاسی (Casie) اولین راهنمایی تبلیغات تحت وب را معرفی نمود.
ژانویه 1997 شرکت هیولت پاکارد (Hewlett-Packard) اولین بنر تعاملی را معرفی کرد.
آگوست 1997 موسسه ارتباطی ژوپیتر (Jupiter) پیش بینی نمود که تبلیغات اینترنتی به 7.7 بیلیون دلار در سال 2002 خواهد رسید.



روند تبلیغات اینترنتی در دنیا
تبلیغات اینترنتی از زمان پیدایش (سال 1994) تا کنون شاهد رشد بسیار زیادی بوده است. بطوریکه حجم درآمد تبلیغات اینترنتی از رقم 267 میلیون دلار در سال 1996 به رقم بالای 7.7بیلیون دلار در سالهای اخیر رسیده است.
(پرایس واترهاوس کوپرز، 2011)
میزان استقبال از تبلیغات اینترنتی در صنایع مختلف یکسان نبوده است. در این میان محصولات مصرفی سهم بیشتری از تبلیغات اینترنتی را به خود اختصاص داده اند. با توجه به نمودار زیر خدمات خرده فروشی، خدمات مخابراتی و سرویس های مالی، خدمات کامپیوتری، آژانس ها و خدمات مسافرتی و ... سهم بزرگی از تبلیغات اینترنتی را در سالهای اخیر به خود اختصاص داده اند.

(پرایس واترهاوس کوپرز، 2011)




گردآورنده: کانون تبلیغات اینترنتی "یوتاپ"

نظرات (0)
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
نام شما :
ایمیل گیرنده ها:
هر ایمیل را در یک خط بنویسید
چاپ
امتیاز دهید

آگهی پذیر

قبلی بعدی

آگهی دهنده

تماس با ما