برگرفته از کتاب مارک کر

مترجم: نادر نقشینه


درباره مارک کر
مارک کر، مدیر مرکز یکی از شرکت های انگستان می باشد که ارائه مشاوره، آموزش و پشتیبانی به شرکتها و سازمان هایی که در پی منفعت و سودآوری بیشتر از فعالیت های خود در دنیای اینترنت هستند را به عهده دارد. از دیگر فعالیت های ایشان به برگزاری دوره های آموزش عمومی در موضوع نشر بر روی وب، بازاریابی و تحقیق در اینترنت، و استفاده صنفی از اینترنت می توان نام برد.
مقدمه

پایگاه های اینترنتی هر روز بیش از پیش به بخش محوری مراکز اطلاع سانی بدل می شوند. هر پایگاه و وب سایت اینترنتی با هر نوع خدماتی که داشته باشد، قطعا هدف ظهور در دنیای اینترنت را دارد. عدم اطلاع رسانی صحیح از وجود وب سایت اینترنتی تمامی تلاش های به عمل آمده جهت ایجاد پایگاه و نیز هدف های مدنظر گرفته شده برای کاربردهای آن وب سایت را به هدر خواهد داد. بدین منظور یکی از اساسی ترین موضوعات در اطلاع رسانی صحیح یک وب سایت و پایگاه خدماتی اینترنتی، "تبلیغ" کارآمد و صحیح، جهت حصول به اهداف مدنظر پایگاه اینترنتی می باشد.


تبلیغ: چرا؟
از عوامل تصمیم گیری به ایجاد یک پایگاه اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    گسترش دسترسی به اطلاعات
•    بهبود ارتباطات با مخاطبان در زمان ها و مکان های مختلف
•    حصول از نتایج ارتباطات اینترنتی
•    صرفه جویی در هزینه های روش های سنتی تبادل اطلاعات
یک پایگاه اینترنتی کارآمد در وب مزایای متعددی دارد که می توان در سه بخش زیر دسته بندی کرد:
•    توجیه منابع کافی و کارآمد
•    صرفه جویی در هزینه و زمان
•    تحقق ماموریت
بدین منظور سرمایه گذاری در وقت و منابع را می توان با استفاده بیشتر از منبع حاصله توجیه کرد. ماموریت خدمات اطلاع رسانی را که عبارت از فراهم کردن دسترسی سریع و آسان به اطلاعات مربوطه، با ارائه خدماتی همچون دسترسی مستقیم به اطلاعات سازمانی، انتقال منابع چاپی، امکان اشتراک و فروش اینترنتی و ... می توان یک پایگاه اینترنتی را تقویت کرد. در صورتی که هر یک از موارد ذکر شده تبلیغ و معرفی شود، افزایش کارایی وب سایت و در نتیجه افزایش درآمد حاصل می گردد.
ایجاد یک منبع اطلاعاتی خدماتی اینترنتی گام اول در افزایش ارتباطات یک شرکت با مخاطبان خود می باشد، بازاریابی خدمات اینترنتی، تبلیغات کارآمد، معرفی و گسترش خدمات، مخاطبان را در جهان واقعی به سمت استفاده بیشتر از خدمات اینترنتی شرکت ها جهت صرفه جویی در زمان و هزینه سوق می دهد.


مخاطبان

می توان مخاطبان را مهمترین امر در بهره وری سودآور از هر نوع فعالیت تجاری دانست. دامنه اطلاعات و خدمات موجود در وب سایت شما هر چه باشد، می توان احتمال داد که مخاطبان شما بیش از یک دسته باشند. پایگاه اطلاعاتی می تواند طیف وسیعی از مخاطبان بومی و داخل کشور، و همچنین مخاطبان کشورهای دیگر را خصوصا در پایگاه های تخصصی، تجاری، شرکتی پوشش دهد. در میان مخاطبان بومی و یا مخاطبان کشورهای دیگر نیز، مخاطبان به دسته های مختلف تحصیلی، فرهنگی، اجتماعی تقسیم می شود. جذب مخاطب جدید از میان طیف وسیع مخاطبان و کاربران اینترنت و تبلیغ خدمات جدید جهت هر دو گروه مخاطبان جدید و مخاطبان قدیمی یکی از موثرترین روشهای رضایت مخاطبان از خدمات اینترنتی شما می باشد.

در این بخش یکی از نقاط قوت وب سایت، توانایی در هدفگیری موثر موقعیت های مناسب بازار است. تمرکز یا پوشش خاص خدمات اطلاعاتی شما، هرچه که باشد، این احتمال که بازدیدکنندگان بالقوه ای کاملا از وجود پایگاه اینترنتی شما بی خبر باشند را نیز در پی خواهد داشت. ذکر چندین نکته بدیهی در این بخش افزایش کارآمدی پایگاه اینترنتی را حاصل می نماید.


اگر بسازی، خواهند آمد
این نقل قول از فیلم "کوین کاستنر" با نام "عرصه ی رویاها"، به صورت یک پند کلیشه ای در طراحی وب درآمده است که تا حد زیادی حقیقت دارد. می توان انتظار داشت برخی از کاربران اینترنت، به طور اتفاقی با وب سایت شما آشنا شوند، مهمترین مساله در اینجا این است که تمایل مخاطب را به رجوع دوباره به وب سایت خود افزایش دهید. رضایت از خدمات وب سایت شما، نه تنها تمایل مخاطب را به رجوع دوباره افزایش می دهد بلکه خود مخاطب به تبلیغ و ترویج وب سایت شما می پردازد.


اصل محتوا است

فارغ از هر نوع وب سایت که شما دارید، محتوای مفید، دقیق یکی از کلید های موفقیت پایگاه اینترنتی شما است. در کنار محتوای مفید، طراحی کارآمد نقش بسزایی در حصول سریع به محتوای مورد نظر در یک وب سایت دارد. بدیهی است که بهترین پایگاه ها شامل محتوا و طراحی مناسب بصورت کاملا هماهنگ در کنار هم می باشند.  اما اگر تبلیغات صحیح جهت معرفی این پایگاه کاملا هماهنگ نیز انجام نگردد، تلاش برای جذب مخاطب به هدر خواهد رفت.
دسترسی سریع، کارآمدی بیشتر
دستیابی سریع به اطلاعات مورد نظر همیشه و همیشه باید یکی از مسائل مهم در پایگاه های اینترنتی باشد. تمایل مخاطبان در دنیای پر اطلاعات وب به دسترسی سریع به آنچه که می خواهد است در کمترین زمان ممکن. انتقال اطلاعات مفید و کافی، با حداقل زمان ممکن، و با بیشترین بازدهی، افزایش مخاطبان وب سایت را برای شما فراهم می آورد.


راهبردهای تبلیغ

راهبردهای کارآمد تبلیغ و بازاریابی مرکب از عناصر مهمی می باشد که عبارتند از : تعیین اهداف، شناسایی اقدامات، تخصیص منابع، طراحی و اجرا، نظارت و سنجش، ارزیابی و اصلاح و نهایتا پشتیبانی و نگهداری.
در تبلیغات کارآمد، تبلیغی کنید که با خدمات شما مصداق داشته باشد و آنها را با شرایط خاص خود منطبق کنید و در برنامه ریزی عملیاتی خویش بکار ببرید. اهداف را شناسایی کنید و واقع گرایانه به تبلیغ و معرفی پایگاه اینترنتی خود بپردازید. در جهت نیل به اهداف به شناسایی اقدامات لازم بپردازید و در صورت نیاز منابع لازم را تخصیص دهید. به منظور حفظ و تداوم فرآیند تجاری خود به ارزیابی نتایج تبلیغات اینترنتی خود پرداخته و نقاط ضعف را بهبود بخشید.
به منظور ایجاد یک پایگاه اطلاع رسانی، خدماتی محبوب در میان مخاطبان اینترنت، تمامی نکات لازم در طراحی گرافیکی وب سایت، جهت دسترسی سریع به اطلاعات، بارگزاری سریع و ... را رعایت کنید. همچنین جهت ظهور در موتورهای جستجو نکات متنی در کدنویسی وب سایت، شامل تعریف کلید واژه های مناسب، نام مناسب برای وب سایت، اطلاعات مفید و کارآمد در وب سایت و ... را تا حد بالایی مورد توجه قرار دهید.
از آنجا که در دنیای مدرن امروزی اینترنت رسانه ای رایج در ارتباطات و تعاملات فردی شده است، رضایت از رابطه ایجاد شده بین پایگاه های اینترنتی و مخاطبان مهمترین مساله در تبلیغات کارآمد وب سایت های اینترنتی، جهت نیل به اهداف و نهایتا سودآوری از پایگاه اینترنتی می باشد.
تخصص و آشنایی هر چه بیشتر با وب و شناسایی رقیبان در این گستره وسیع اطلاعاتی، نیاز به نظارت هر چه بیشتر بر روند رضایت مندی مخاطبان و بهبود و اصلاح ضعف های موجود را، امری حیاتی کرده است. پس از ارزیابی، مرحله بعدی راهبرد تبلیغاتی استخراج می شود که خود بار دیگر آغازگر چرخه فرابینی، ارزیابی، و بهبود خواهد بود.
گردآورنده: کانون تبلیغات اینترنتی "یوتاپ"
نظرات (0)
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
نام شما :
ایمیل گیرنده ها:
هر ایمیل را در یک خط بنویسید
چاپ
امتیاز دهید

آگهی پذیر

قبلی بعدی

آگهی دهنده

تماس با ما